Ik heb al een baan, maar anders zou ik mij graag aanmelden als tekstschrijver bij NS. Ik heb de indruk dat de taal die conducteurs nu bezigen in de trein geschreven is vanuit het hiernamaals door Gerard Reve: een mengeling van formeel , ouderwets Nederlands en populair hedendaags gepraat. Een voorbeeld:
Wij naderen thans onze eindbestemming Leeuwarden en wij verzoeken u derhalve allen uit of over te stappen met medeneming van al uw spulletjes. Fijne dag nog!
Dat kan ook anders:
We zijn nu bijna aangekomen bij onze eindbestemming Leeuwarden. Daarom vragen we u allemaal uit of over te stappen. Neemt u uw bagage mee? We wensen u een prettige dag.
En wat te denken van de mededeling die ik gisteren hoorde in de trein van Amsterdam naar Amersfoort:
‘We zijn zojuist keurig vertrokken uit Amsterdam….’ Kun je ook niet-keurig vertrekken? Hoe zou dat eruit zien? Schreeuwende en tierende passagiers en conducteurs? Open deuren? Het is natuurlijk een variant op de vaak gebezigde uitdrukking ‘we zijn zojuist keurig op tijd vertrokken…’ waar ik me altijd al aan erger: alsof het een verdienste is om op tijd te vertrekken! NS, dat is gewoon jullie plicht!
Kunnen we misschien ook eens wat minder excuses voor het ongemak aangeboden krijgen? NS, daar menen jullie immers niets van, het is gewoon een holle frase. Als je net een half uur stil hebt gestaan in een toch al twintig minuten vertraagde stoptrein werken die zogenaamde excuses als een rode lap op een stier. Zou het niet wat empathischer kunnen? Bijvoorbeeld zo:
Beste reizigers, wat vervelend voor jullie dat de reis zo moeizaam verloopt. We doen er echt alles aan om het ongemak(!) te verhelpen. Probeer de moed erin te houden!
Maar nee, zo werkt het niet. Het werkt nu bijvoorbeeld zo: ‘Beste reizigers, als u ons nodig hebt, wij bevinden ons achter in het achterste treinstel voorin’
Wat! Waar? Achterin? Voorin? En wat doen jullie daar? Waarom lopen jullie niet gewoon door de trein om ons eventueel van dienst te zijn?
Bij de bovengenoemde voorbeelden deed de geluidsinstallatie in de trein het gewoon. Maar dat is helemaal niet gewoon! Heel vaak hoor je alleen wat vaag gemompel of een halverwege afgebroken zin, die soms na een pauze van meerdere seconden doorgaat, soms ook niet. Waardoor het een spannende reis wordt: ‘…onze trein zal nog voor u stoppen te……’Nou, waar? Wacht maar af, reiziger!
Communicatie! O Nederlandse Spoorwegen, zet daar eens wat meer op in!