Ines Wereld

COMMUNICATIE: BENT U DAAR, NS?

oktober 19, 2022

Gehoord, gisteren in de trein van Amersfoort naar Amsterdam, een conducteur: ‘Goedemiddag dames en heren, beste reizigers, lieve mensen, we zijn zojuist met een minuutje vertraging vertrokken vanuit Amersfoort. Dat komt doordat we even moesten wachten op de reizigers uit de richting Zwolle, die kwamen aanrennen van een ander perron. Vooral in het achterste treinstel is het retedruk, dus haal uw tas alstublieft van de stoel naast u…’

Ik schoot eerst in de lach en bedacht vervolgens dat deze conducteur het helemaal heeft begrepen: zo communiceer je met reizigers, doordat je gewoon spreektaal gebruikt ( nou ja, dat retedruk was misschien wel op het randje) in plaats van de gebruikelijke formele zinnen van NS, die eerder thuishoren in de schrijftaal- en soms dat nog niet eens.

Waardoor werkte het zo goed? Door drie dingen:

  1. De conducteur gebruikte spreektaal;

2. De  conducteur sprak heel beeldend: je zag de reizigers uit Zwolle die aan kwamen rennen, je voelde hoe druk het was en als vanzelf haalde iedereen zijn tas van de stoel naast zich;

3. Hij had precies de juiste toon te pakken: niet te joviaal, wel opgewekt.

Kortom: een talent om te koesteren, NS!

Ik snap natuurlijk wel waarom de NS die formele taal gebruikt: dat is neutraal en daar storen mensen zich niet aan. Maar wat is er tegen een iets persoonlijker taalgebruik, mits binnen zekere grenzen? Deze conducteur begreep dat en bezorgde mij en alle anderen in de volle coupé een paar vrolijke momenten.

 

 

WIJ ZIJN ZOJUIST KEURIG VERTROKKEN….

Ik heb al een baan, maar anders zou ik mij graag aanmelden als tekstschrijver bij NS. Ik heb de indruk dat de taal die conducteurs nu bezigen in de trein geschreven is vanuit het hiernamaals door Gerard Reve: een mengeling van formeel , ouderwets Nederlands en...

IS SNAUWEN HET NIEUWE PRATEN?

In de supermarkt stond ik bij de broodafdeling op mijn beurt te wachten: ik wilde twee broodjes uit het schap met losse broodjes. Ik keek naar het jongetje voor mij, een jaar of vier, dat heel geconcentreerd met zo'n grote tang (moeilijk!!) één voor één een paar...

KUN JE LEREN LEZEN?

Vrijdag hield ik in mijn vwo6-klas een even bevlogen als vermoedelijk vruchteloos pleidooi voor het lezen van boeken. Nog maar een maand, dan is het mondeling examen literatuur en uitstel kan niet meer, er moet nu gelezen worden. Na de les kwam een leerling wat...

EEN WONDER IN DE TREIN

Nee, nu eens niet over de wonderlijke wegen van NS, maar over iets verrassends op een gewone donderdagmorgen. Ik stapte in de trein ( nee, die was niet op tijd), ging zitten ( ja, er was plaats) en tegenover mij kwam een jongen van een jaar of zeventien, achttien...

KRIMPT ONZE TAAL?

Na vier jaar afwezigheid op school (want met pensioen) ben ik terug in het onderwijs op mijn oude school in Amsterdam: docenten Nederlands zijn zeer schaars...En het kan toch niet zo zijn dat eindexamenkandidaten vwo geen les krijgen?! Dus daar ben ik weer en als je...

WEER NAAR SCHOOL

Weer naar school...Sinds enkele weken geef ik weer les op mijn oude school, het Pieter Nieuwland College in Amsterdam. Ik vind het heerlijk! Vanwege het lerarentekort was er een probleem aan de kant van de school om de zesde klassen van het vwo te bemensen en een...

T KOFSCHIP

Ín de trein, een coupé met een groep vrolijke jongens van een jaar of negentien, twintig die luid hun vakantieplannen bespreken. En ja hoor: Mallorca, Cherso, zuipen, wijven. Tot opeens het gespreksonderwerp verandert en een van hen zegt: 'Nee man, dat schrijf je niet...

SLECHTE MENSEN ?

Nergens hoor je zoveel fijne taaluitingen als in de trein. Onlangs zat ik  weer eens in een overvolle trein, er was zoals zo vaak een vertraging ( dit keer 'wegens een onwelwording'; een typisch NS-woord heb ik bemerkt) en met de onnavolgbare logica van de NS: 'Hoe...